הקשר בין תזונה לדלקות

Date

רבים לא מודעים לעובדה שישנו קשר חזק בין התזונה שלנו לבין הופעת דלקות בגוף. מהו הקשר ואיך נוכל לרתום את התזונה המודעת להילחם בדלקת?

דלקת היא פעולת נגד של מערכת החיסון כנגד פציעות, כוויות, גירויים מסוימים, אלרגיות, רעילות וזיהומים דוגמת וירוסים, חיידקים ופטריות. למערכת החיסונית שלנו ישנו מנגנון שאמון על ייצור מולקולות דלקת, אשר חיוני למלחמה בזיהומים ובסרטן, ומסייעים לגוף להבדיל בין ידיד לאויב. אולם כאשר הם יוצאים משליטה, הדלקת מתפתחת ומחריפה.

ישנן כמה דרכים להבחין בהתפתחות דלקת: כאב, אודם ונפיחויות דוגמת דלקות מפרקים וגאוט, הפרשות מוגלתיות, בלוטות לימפה נפוחות, ובבדיקות דם ישנו מדד הבודק את רמת הדלקת  בגוף מדד הCRP.

ברגע שהCRP בגוף גבוה הדבר מעיד על הימצאות תהליכים דלקתיים בגוף.

כיום ידוע כי קיים קשר הדוק בין המחלות השכיחות ביותר כגון סכרת, השמנת יתר, התקפי לב, מחלת הגאוט דלקות מפרקים ועוד מחלות, להתפתחות תהליכים דלקתיים בגוף.

איך תזונה קשורה לדלקות?

לתזונה יש משקל לא מבוטל בהתפתחות דלקות ועידוד דלקות אך יש בכוחה גם להילחם בדלקות ולמנוע אותם.

דמיינו מצב בו ישנן שתי מדורות, באחת ישנם עצים בריאים שנחטבו זה הרגע ואילו המדורה השנייה מורכבת מגזעים יבשים וספוגי דלק? המדורה השנייה תידלק במהירות ואילו המדורה הראשונה ככל הנראה לא תצליח להידלק.

הדלקת משולה לאש, לכן כשמה כן היא, היא נדלקת בגוף ועלולה להתפשט. הגוף שלנו הוא במידת מה כמו אותה מדורה, אורח החיים הלא מאוזן מבחינה תזונתית, לאורך זמן, הוא הגורם להחלשת הגוף ("התייבשות העצים") ומהווה קרקע פורה להתפתחות דלקות. וכן תזונה לא מאוזנת בזמן שכבר יש דלקת בגוף היא כמו גם כמו הדלק שנשפך על העצים היבשים ומלבה את הדלקת בגופינו בעוד תזונה מאוזנת תהיה משולה למים שבכוחם "לכבות" את "להבות הדלקת" ולמזער את הנזקים לאברי הגוף השונים הנגרמים ע"י הדלקת.

מזונות מעודדי דלקות

מזונות חומציים- לרוב דלקות ייתפתחו בסביבה חומצית (PH נמוך) ולכן ננסה לשמור ככל הניתן על תזונה בסיסית.

מזונות מעודדי חומציות הם

  • סוכרים וקמחים לבנים, סירופ תירס,אלכוהול, קפה, בשר אדום, משקאות קלים ממותקים, ממתיקים מלאכותיים, רטבים תעשייתיים, מזונות מטוגנים, מלח שולחן לבן פשוט, משקאות אנרגיה ועוד.
  • מוצרי חלב, בעיקר חלב בקר.
  • שומנים
  • שומנים מסויימים כגון: שומני טראנס ושמנים בהם ריכוז האומגה 6 הוא גבוה במיוחד, דוגמת שמן קנולה ושמן חמניות, שמן סויה.
  • ג'אנקפוד ומזונות מעובדים

אלרגיה למזונות- אי-סבילות לגלוטן לדוגמה עלולה לגרום לתגובה דלקתית מצריכת מזונות המכילים גלוטן כגון קמח לבן, קמח מלא, כוסמין שיפון ועוד בעוד ישנם כאלו הרגישים למשפחת הסולניים כגון: חצילים, עגבניות ופלפלים.

לסיכום

למזונות יש את היכולת לעודד תהליכים דלקתיים ואף לגרום להם אך מאידך לתזונה נכונה ומותאמת יש את הכוח לטפל בדלקת ואף למנוע אותה. מומלץ להכניס מזונות ותוספים בסיסיים, אנטיאוקסידנטים ומדכאי דלקת לתזונה ובכך לעזור לגופינו להילחם בתהליכים דלקתיים בגוף.

More
articles